Реформа "Нова українська школа" (НУШ), яка активно впроваджується в Україні, змінює підхід до освіти учнів. Проте, скасування поглибленого вивчення окремих предметів у 8 класах викликало хвилю критики серед освітян.
Відомі педагоги, зокрема екскерівниця управління освіти Голосіївського району в Києві Ірина Чернілевська-Бойко попередила: цей крок може мати довгострокові негативні наслідки для майбутнього української освіти.
Раніше учні 8-9 класів мали змогу поглиблено вивчати предмети, які були для них цікавими або важливими для подальшого навчання. Восьмикласники вже здебільшого знають, які дисципліни даються їм легше, а які — захоплюють. Це дає їм можливість обрати майбутню траєкторію навчання — профільну старшу школу чи заклад професійної освіти.
За словами Чернілевської-Бойко, саме підлітковий вік — найкращий час для розвитку здібностей дитини. У цей період активно формуються нейронні зв’язки, а діти, які поглиблено вивчають улюблені предмети, демонструють кращі результати. Без такої можливості школярі ризикують втратити мотивацію та перспективи для розвитку.
Реформа НУШ спрямована на підвищення загального рівня освіти, але, за словами освітянки, вона переважно орієнтована на слабких учнів. Тим часом обдаровані діти залишаються поза увагою. В Україні й так немає цілісної державної програми для роботи з талановитими школярами, а відмова від поглибленого навчання лише посилить цю проблему.
Комунальники запровадили новий платіж за воду: за що доведеться доплачувати
Малозабезпечені українці зможуть отримати допомогу на погашення комунальних боргів
Пенсії у 2025 році: нові умови, індексація і доплати
Продаж квартири стане випробуванням: українцям встановили нові податки на операції з нерухомістю
Ірина Чернілевська-Бойко також наголошує на недоліках нових навчальних програм. Вони часто не узгоджені між собою, що ускладнює процес навчання. Наприклад, задачі з хімії потребують знань про дії зі ступенями, які учні опановують на уроках математики значно пізніше.
Чим загрожує відмова від поглибленого навчання?
Втрати серед обдарованих дітей.
Ліцеї, які готують олімпіадників і майбутніх професіоналів, ризикують втратити можливість якісно навчати учнів через відсутність умов для поглибленого вивчення дисциплін.
Загострення нерівності між учнями.
У різнорівневих класах сильні учні не отримують необхідного виклику для розвитку, тоді як слабкі школярі відчувають тиск і часто втрачають інтерес до навчання.
Зниження якості профільної освіти.
Якщо восьмикласники не матимуть бази для поглибленого навчання, у старшій школі їм буде важко ефективно засвоювати складні предмети.
Чернілевська-Бойко закликає зберегти можливість поглибленого вивчення окремих предметів у 8-9 класах. Вона впевнена, що саме це стане фундаментом для профільної освіти у старших класах і підготує учнів до реальних викликів.
Окрім того, необхідно розробити нові навчальні програми, які будуть узгоджені між собою, і врахувати потреби як слабких, так і сильних учнів. А вчителі, які забезпечують високий рівень викладання, повинні отримувати підтримку, щоб не залишати школи.
Раніше ми розповідали, що у абітурієнтів з'явиться новий привілей для вступу: які досягнення враховуватимуть окрім знань
Також, у школярів з'являться нові обов'язки: тепер мають не лише навчатися